Marimekko kertoi viime vuonna myyvänsä Sulkavan Alanteentiellä sijaitsevan kiinteistönsä. Nyt kiinteistölle on löytynyt uusi omistaja ja näin Marimekko-tuotteiden myynti jatkuu Sulkavalla, uudella myymäläkonseptilla.
Marimekolla on hyvin vahvat perinteet Sulkavalla, koska paikkakunnalla on ollut Marimekon tehdas- ja myymälätoimintaa jo useiden vuosikymmenien ajan. Marimekko osti 1980-luvulla sulkavalaisen Nahka Oy:n laukkutehtaan. Laukkujen valmistuksen päätyttyä 2000-luvun alkupuolella, paikalla on toiminut Marimekon tuotteiden kausimyymälä, joka on ollut suosittu kohde niin paikkakuntalaisille kuin alueen kesäasukkaille ja matkailijoille. Viime vuonna Marimekko kertoi päättäneensä luopua ikääntyvästä rakennuksesta Sulkavalla, sillä kiinteistöjen omistaminen ei ole yhtiön pääliiketoimintaa.
Marimekko ja paikallinen yrittäjä, Tiittalan kartanon ja Tiittala Eventsin omistaja Timo Huttunen ovat nyt solmineet sopimuksen kiinteistökaupasta. Osapuolet ovat lisäksi sopineet, että Marimekko-tuotteiden myynti jatkuu Sulkavalla uudistetulla konseptilla. Marimekko pitää kausimyymälää vanhaan tuttuun tapaan vielä tulevana kesänä, jonka jälkeen tiloja uudistetaan ja toiminta jatkuu uuden konseptin mukaisesti Marimakasiinina.
Marimakasiinin konseptointi on vielä kesken, mutta yhtenä keskeisimpänä osana myymälän toiminnassa jatkuu Marimekon tuotteiden myynti. Suuri kiinteistö ja ympäröivä piha mahdollistavat myös muita palveluita, joista tiedotetaan myöhemmin. Marimekko ja Tiittala Events käynnistävät välittömästi yhteisen rekrytoinnin löytääkseen Marimekon kesämyymälälle sekä siitä jatkavalle Marimakasiinille myymälästä vastaavan henkilön.
Sulkavan kunnan elinkeinokehittäjä Mirjami Laitinen pitää uutista merkittävänä ja on helpottunut uuden konseptin löytymisestä. ”Tämä on upea juttu koko Sulkavan kunnalle ja elinkeinoelämälle, että Marimekon tuotteiden myynti jatkuu. Kesäinen myymäläkäynti on ollut merkittävä päiväretkikohde kauempaakin ja on hienoa, että toiminta jatkuu. Marimekolla on ollut merkittävä positiivinen vaikutus koko Sulkavan kunnan brandille ja keskustan elinvoimalle. Iso kiitos Tiittalan porukalle suuresta panoksesta asian eteenpäin viemisessä.”
Timo Huttunen paljastaa, että hankkeeseen lähdettiin, koska kiinteistön sijainti palvelee hyvin Sulkavan Suursoutujen tapahtumakehittämistä, sekä myöskin puhtaasta tahdosta pitää kiinni näin merkittävästä matkailullisesta kohteesta Sulkavalla. ”Marimekko on globaali brändi ja pörssiyhtiö, mutta on ollut erittäin antoisaa neuvotella heidän kanssaan ja havaita kuinka suurella innolla, ammattitaidolla ja vastuullisuudella asioita tehdään. Heillä oli vahva tahto jatkaa Marimekon monen vuosikymmenen mittaista tarinaa Sulkavalla. Meillä on uusia suunnitelmia koko Soutustadionin ja Marimakasiinin alueelle. Nyt kuitenkin keskitymme täysillä kesän Suursoutujen järjestämiseen ja uuden konseptin suunnittelun aika on sitten myöhemmin.”
Marimekon Suomen myyntijohtaja Mikko Lehmuskoski on myös tyytyväinen ratkaisuun. ” Olemme erittäin iloisia, että Marimekko-tuotteet ovat saatavilla Sulkavalla myös kesäkauden ulkopuolella ja jäämme innolla seuraamaan millaisen uuden elämän kiinteistö saa Marimakasiinin myötä.”
Lisätietoja:
Tiittalan kartano ja Tiittala Events Oy:
Timo Huttunen, 050-5175508, timo.huttunen@tiittalankartano.fi
Sulkavan kunta:
Mirjami Laitinen mirjami.laitinen@sulkava.fi