Suoraan sisältöön

Eloisa nousi parhaaksi alueiden laajassa mainetutkimuksessa

Kategoria: Ajankohtaista

Hyvinvointialueiden mainetutkimuksessa kiri tänä vuonna ykköseksi Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa. Luottamus&Maine -tutkimuksella selvitettiin alueiden mainetta näiden asukkailta.

Hyvinvointialueiden maine liikkui enimmäkseen heikoissa tuloksissa. Ainoastaan Eloisa ylsi asteikossa kohtalaisen tulokseen. Kun hyvinvointialueiden keskiarvo laski vuodentakaiseen verrattuna, Eloisa pystyi myös vuodessa parantamaan mainettaan.

  • Näin vaikeana aikana maineen parantaminen on huikea onnistuminen – varsinkin kun kysely osui vielä yt-neuvottelujemme aikaan. Keskiarvon lasku osoittaa, että useimmilla muilla hyvinvointialueilla suunta oli alas. Parhaat pisteet saimme palveluista, mikä tarkoittaa arvostusta asiakkailtamme. Ja juuri heitä vartenhan me olemme olemassa, iloitsee hyvinvointialuejohtaja Santeri Seppälä.

Hyvinvointialueiden mainetta arvioitiin kahdeksan näkökulman mainetimantin kautta: hallinnon, talouden, johdon, innovaatioiden, vuorovaikutuksen, tuotteiden ja palvelujen, työpaikan ja vastuullisuuden näkökulmista. Näistä kohtalaiseen tulokseen Eloisa ylsi palvelujen lisäksi työpaikkana, vastuullisuudessa, hallinnon hyvässä toiminnassa, johtamisessa ja innovaatioissa.

Heikkoa tulosta Eloisalle näytti vuorovaikutus sidosryhmien kanssa ja erittäin heikkoa tulosta talous. Sidosryhmätuki oli kuitenkin vahvistunut vuodentakaiseen verrattuna.

  • Ahkerimpia kriitikoitamme varmasti yllättää, että pärjäsimme hyvin hallinnon ja johtamisen suhteen verrattuna muihin alueisiin. Taloutta painavat valtion rahoituksen leikkaukset. Rahoitusmallin uudistamiseen pyrimme jatkossa vahvasti vaikuttamaan. Sidosryhmiä pystymme jatkossa tapaamaan ja kuulemaan enemmän, Seppälä kertoo.

Tutkimusväittämissä käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1-5), joissa 5 kuvaa erittäin hyvin ja 1 ei kuvaa lainkaan väittämää. Vastauksista muodostettiin asteikko, jossa yli 4 saaneet arvioitiin erinomaisiksi. Hyvä tulos oli 3.5-3.99, kohtalainen tulos 3.00-3.49, heikko tulos 2.50-2.99 ja erittäin heikko tulos alle 2.50.

  • Palvelut ovat Eloisan vahvuus. Usein juuri palveluiden käyttäminen vaikuttaa mainemielikuvien muodostumiseen vahvasti ja Eloisalla sen arvosana oli paras. Usealla maineen osa-alueella oli tapahtunut positiivista kehitystä. Eniten olivat vahvistuneet Työpaikka ja Johto-osa-alueet. Halu tukea Eloisaa verovaroin ja käyttää sen tarjoamia palveluja ovat hyvällä tasolla, kertoo selvityksen tehneen T-Median senior advisor Nina Laakso.

Selvitykseen osallistui kaikkiaan 4371 15-74-vuotiasta suomalaista. Tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 5.8.-24.8.2024.

Eloisa tunnettuutta arvioi yhteensä 216 henkilöä, joista pätevän organisaatioarvion antoi 214 vastaajaa. Vastaajia oli kattavasti koko Etelä-Savon alueelta.

Tutkimuksemme antaa näillä vastaajamäärillä tilastollisesti hyvin luotettavan kuvan. Kokonaispistemäärän virhemarginaali vain + 0,05 yksikköä ja yksittäisen mainedimension + 0,13 yksikköä, kertoo Laakso