Äitienpäivän konsertti -live stream 10.5. klo 14

Kategoria: Ajankohtaista

Äitienpäivänä 10.5. pääset kuuntelemaan Katja Inkalan ja Liisa Roustin konserttia, joka striimataan eli suoratoistetaan Tiittalan kartanosta kello 14-15.

Konsertti toteutetaan facebook-livenä, jota pääset seuraamaan Sulkavan kunnan facebook -sivuilla osoitteesssa Sulkavan kunta. Tapahtuman sivut löydät oheisesta linkistä; Facebook tapahtumat/Äitienpäiväkonsertti.

Esiintyjät:

Katja Inkala opiskeli viulun- ja alttoviulunsoittoa Savonlinnan musiikkiopistossa mm. Michail Pitelmanin ja Emil Langbordin johdolla. Helsingin konservatoriossa hänen opettajinaan olivat Sari Aalto, Atso Lehto ja Ulla Soinne. Jatkotutkinnon hän suoritti Turun musiikkiakatemiassa, josta valmistui erinomaisilla arvosanoilla vuonna 2007.  Katja Inkala on työskennellyt Steinerpedagogisen taideoppilaitoksen viulunsoitonopettajana vuosina 2000-2012 ja toiminut lisäksi freelance-muusikkona eri orkestereissa ja kamarimusiikkikokoonpanoissa. Hän on mm. kamariorkesteri La Tempestan jäsen vuodesta 1997. Savonlinna-kvartetin alttoviulistina hän on toiminut syksystä 2012.

Liisa Rousti aloitti pianonsoiton opinnot Oulun musiikkiopistossa. Sibelius-Akatemiassa hän opiskeli  mm. Liisa Pohjolan ja Izumi Tatenon johdolla sekä Prahassa useaan otteeseen Radoslav Kvapilin oppilaana 1970- ja 80-luvuilla. Hän on opiskellut myös mestarikursseilla Dmitri Baškirovin, Guido Agostin ja György Sebökin johdolla. Hän on toiminut pianonsoiton opettajana Länsi-Pohjan musiikkiopistossa Kemissä, Vaasan Kuula-opistossa ja Savonlinnan musiikkiopistossa. Liisa Rousti oli Vaasan kamarimuusikoiden perustajajäseniä ja on esiintynyt kamarimuusikkona Vaasassa ja Savonlinnassa. Hän harrastaa myös vanhoja kosketinsoittimia ja on perehtynyt cembalon ja klavikordin soittoon. Liisa Rousti on  eläkkeellä pianonsoitonopettajan toimesta mutta ei musiikista.

Teosesittely:

W.A. Mozart (1756-1791) lähti 1778 tyytymättömänä Salzburgin oloihin työhakumatkalle Augsburgiin, Mannheimiin ja Pariisiin seuranaan äitinsä. Mieluisaa työtä ei löytynyt, mutta matkalla syntyi sävellyksiä, tunnetuimpina 6 sonaattia viululle ja pianolle, jotka oli omistettu Pfalzin vaaliruhtinattarelle, pianosonaatti a-molli ja pariisilaissinfonia no 31. Viulusonaatit olivat ensimmäisiä kahdelle tasavertaiselle soittimelle sävellettyjä, ne ovat kaksiosaisia viimeistä lukuun ottamatta.  Pariisissa valmistunut e-molli sonaatti on Mozartin suosituimpia ja ainoa mollisävellajissa oleva viulusonaatti, on etsitty syytä Mozartille harvinaisen mollisävellajien käyttöön äidin kuolemasta Pariisissa kesällä 1778.  Yhteyttä voi ounastella sävellyksen surumielisestä sävystä.  Ensimmäinen osa on dramaattinen mutta sisältää myös haikean melodisia jaksoja, Tempo di Menuetto on lyyrisempi ja siinä on valoisa duuritaite, mutta ääriosissa on myös uhmaa ja dramatiikkaa.

L. van  Beethovenin (1770-1827) musiikki oli vuonna 1801 pääsemässä Itävalta-Unkaria laajempaan tietoisuuteen uusien kustannussopimuksien ansiosta. Sävellyksiä syntyi tiuhaan ja menestystä alkoi tulla. Kuitenkin kuulon huononeminen alkoi jo ahdistaa säveltäjää. Silti viulusonaatti F-duuri op. 24 on valoisan pastoraalinen tunnelmaltaan ja onkin saanut jälkipolvilta lisänimen Kevät.  1.osa on lyyrinen ja valoisa, Adagio laulavan sentimentaalinen, Scherzo nopean leikkisä ja sen trio-osa ohikiitävän lyhyt. Finaalin alkuteema on rokokoomaisen siro, osa kehittyy laajaksi kokonaisuudeksi, jossa on  myös leikkisää dialogia ja dramaattista mollisävyä.  Ulkoisesti sonaatti noudattelee perinteistä kaavaa, mutta siinä on uudenlaista muotoajattelua, mikä oli  Beethovenille tulossa ajankohtaiseksi juuri näihin aikoihin.

Molemmat sonaatit ovat säveltäjiensä nuoruudentöitä, ja lajissaan ne kuuluvat säveltäjiensä suosituimpiin.

Romanssi F-duuri op.50 on sävelletty 1798, ja se on alkujaan viululle ja orkesterille. Se on viihdyttävän lyyristä musiikkia ripauksella haikeutta, dialogia soolosoittimen ja säestyksen välillä. Orkesteriosuuden on sovittanut pianolle György Orbán.

Liisa Rousti

Konserttiohjelma:

Wolfgang Amadeus Mozart :
Sonaatti viululle ja pianolle e-molli KV 300c (304)
Allegro
Tempo di Menuetto

Ludwig van Beethoven:
Sonaatti viululle ja pianolle F-duuri op. 24  ”Kevät”
Allegro
Adagio molto espressivo
Scherzo: Allegro molto
Rondo Allegro non troppo

Ludwig van Beethoven: Romanze F-duuri op.50

Katja Inkala, viulu
Liisa Rousti, piano